Bereikcijfers Euro 2016

Bereikcijfers Euro 2016

Met 3.739.000 Franstalige kijkers en de Rode Duivels in de kwartfinale, liet de RTBF ons het EK van de records beleven.

 

Een maand lang gingen de Belgen enthousiast en in zwart-geel-rood modus in op de lokroep van het Europese voetbal. Na 16 jaar afwezigheid in de UEFA-competitie, hebben de Duivels immers ons hele land in vuur en vlam gezet. In het zuiden van het land, waar alle wedstrijden op La Une en La Deux werden uitgezonden, klommen de bereikcijfers tot het maximum.

Qua bereik scoorde de wedstrijd 'België-Italië' het hoogst, met een totaal van 1.675.700 Franstalige kijkers. En de match waarbij de Duivels het opnamen tegen Ierland, op 18 juni, behaalde het grootste marktaandeel: 83%.

Het evenement bereikte ruimschoots alle doelgroepen (geslacht, leeftijd, sociale groepen, enz.). Tijdens het EK zaten zowel vrouwen als mannen voor het scherm, vooral wanneer het team van Wilmots speelde: het gemiddelde marktaandeel van 5 wedstrijden met de Rode Duivels, bedraagt 86% bij de mannen van 18-54 en 76% bij de vrouwen van 18-54.

Wereldbeker of EK-beker, de grote voetbalcompetities doen de kijkcijfers in het zuiden van het land overhellen in het voordeel van de RTBF, die de grote middelen inzette om de wedstrijden uit te zenden. Tijdens de laatste World Cup in 2014 is het marktaandeel van de RTBF, versus juni 2013, gestegen met +75%. In juni 2016 nam het gewicht van onze beide openbare zenders, versus 2015, toe met + 92%.

Wegens de verschillen inzake aantal gespeelde wedstrijden, zendtijden en deelname van onze nationale ploeg, is het moeilijk om de bereikresultaten van het EK en de World Cup te vergelijken. Desondanks deze verschillend, komt Euro 2016 toch uit de bus als een 'grote oogst': de rating van de gemiddelde wedstrijd ligt + 60% hoger dan het gemiddelde bereik van de 7 afgelopen grote competities.

Internationale voetbaltoernooien oogsten alsmaar meer succes. Ook al volgt een groot aantal mensen graag de wedstrijden op een groot scherm buitenshuis, toch lokken deze toernooien steeds meer kijkers voor hun eigen tv-scherm. Indien we wedstrijd per wedstrijd analyseren, met constante statistieken, dan leveren de Wereldbeker van 2014 en Euro 2016 de beste bereikcijfers van de laatste 14 jaar op voor de 15-54-jarigen. In 2014 culmineerde de wedstrijd België-USA tot 32% rating. In 2016 doet het duel België-Italië het nog beter met 35% bereik.

De tv-heruitzendingen van de voetbalwedstrijden zijn een zekere waarde om een groot aantal mensen te bereiken. Van wedstrijd tot wedstrijd bereikt de minimale dekking 56% van de 15-54-jarigen. In 2016 keken ruim 8 Franstaligen op de 10 naar minstens één wedstrijd van het EK.

 

Bekijk de samenvatting van de 8 laatste grote competities: lees het dossier