DELA – Een mediapartner voor een doeltreffende imagocampagne

DELA – Een mediapartner voor een doeltreffende imagocampagne

vrouwen van drie verschillende generaties die boeketten bloemen dragen
communicatiecampagne

Wilt u positief communiceren over een gevoelig onderwerp? Eén van de sleutels tot het opbouwen van een constructieve band met uw klanten is: het onderwerp op een indirecte manier benaderen, door een nieuw thema aan te snijden, dat kan gelinkt worden aan uw merk.    

Om dit nieuwe soort merkdiscours extra weerklank te geven, is het bovendien verstandig om verschillende media in te schakelen. Met RMB kunt u de grenzen, die creativiteit afremmen, verleggen en nieuwe mogelijkheden openen door de horizon van de mediamerken in regie te verbreden.   

Laat u inspireren door de DELA-campagne, die resulteerde uit de nauwe samenwerking tussen RMB en Roularta (partnerregie gespecialiseerd in pers). Om de warme merkbeleving te versterken, focust de campagne op het doorgeven van familieherinneringen.  

14%

Dekking radiocampagne 

8%

Deelname aan de wedstrijd 

1.750

Views op de VivaCité-website 

Betere merkperceptie

DELA, de uitvaarspecialist, wil laten blijken dat het een empathisch en zorgzaam merk is, dat op een positieve manier kan communiceren over het gevoelige onderwerp 'levenseinde'. 

Voor zijn nieuwste campagne wilde de adverteerder zijn aanpak, die qua stijl tot nu toe vrij conventioneel was, veranderen en de banden met zijn publiek versterken door in te zetten op het creëren van familieherinneringen. De focus moest liggen op de continuïteit van het leven: door nu verbondenheid te creëren met elkaar en tussen generaties, worden mooie herinneringen voor later gemaakt.   

  • Adverteerder: DELA, uitvaartspecialist 
  • Doelgroep: volwassenen van 35 tot 64 jaar en gezinnen met kinderen van elke leeftijd  
  • Doelstellingen: het imago van empathisch merk versterken en het delen van herinneringen aanmoedigen • Periode: september - november 2022 
  • Format: wedstrijd en sponsoring op radio, redactionele content, insert in tijdschrift
  • Belangrijkste media: radio, digitaal (websites en social media), tijdschriften  

Strategie

Om DELA's doelstellingen te bereiken, rolde RMB een strategie op maat uit, door het medium pers nauw te laten aansluiten op het medium radio. Als thema voor de campagne werd 'familierecepten' gekozen. Dit thema brengt mensen samen, is populair in de media, maakt het mogelijk om duidelijke en makkelijke verbanden te leggen tussen de diverse - uitgezonden of gepucliceerde - content.   

Een mix van storytelling en nieuwe content 

  • Een sterk creatief concept rond koken, een centraal thema dat de overdracht van herinneringen en de kracht van intergenerationele banden symboliseert, waarbij elk recept fragmenten van de familiegeschiedenis oproept.
  • Een vruchtbare samenwerking met een extern, niet RMB-gebonden medium (de pers) om de impact van de campagne te versterken. 
  • Nieuwe, verrassende formats voor de adverteerder, meer bepaald een radiowedstrijd en een tijdschrift-insert.
  • Een doelgerichte mediakeuze : radio VivaCité (RTBF) vanwege zijn nabijheid met de DELA-doelgroep, en het tijdschrift Femmes d’Aujourd’hui vanwege de complementariteit tussen zijn lezerspubliek en het radiopubliek.
  • Een grote synergie tussen de media: een natuurlijke continuïteit tussen radio en pers, die een coherente ervaring voor het publiek garandeert.

Mediaplan

De DELA-campagne was opgebouwd rond twee 'gunstige momenten'. Eerst kwam het medium radio (met digitale aanvulling) aan bod en daarna het medium pers, om een sterke emotionele band te creëren met de doelgroep van de adverteerder en hen een vlotte en impactvolle ervaring te bieden. 

 

Twee opeenvolgende en complementaire fasen 

1) Radio en digitaal: oproep voor recepten en familieverhalen (september 2022) 

  • De DELA-wedstrijd liep vier weken op VivaCité, in het programma 'En cuisine; van Candice Kother en Pierre Joye: aan de luisteraars werd gevraagd een familierecept met bijbehorend verhaal te delen op de website van VivaCité.
  • De winnaars werden aangekondigd op de radio: de winnaar van de week werd live gebeld, vertelde zijn of haar verhaal en kreeg een familie-etentje ter waarde van 350€ aangeboden.
  • Sponsoring- en digitale ondersteuning: DELA werd aan alle acties gekoppeld die de wedstrijd moesten promoten (sponsoring van het programma 'En cuisine', vermeld worden en aan bod komen op de radio, Facebookpagina van het programma, website en digitale newsletter van VivaCité, radiocampagne op VivaCité en Viva+, displaycampagne op verschillende kookwebsites).

 

2) Tijdschrift: receptenboekje 'Célébrons la vie' (Laten we het leven vieren) (november 2022) 

  • Selectie van de beste verhalen van de VivaCité-wedstrijdde jury selecteerde zes familierecepten voor hun emotionele waarde.
  • Deze recepten werden gedeeld in een minimagazine, door DELA aangeboden als insert in het eerste novembernummer van Femmes d’Aujourd’hui.

Resultaten

De DELA-campagne illustreert de effectiviteit van een creatieve multimedia-aanpak, waarbij radio en pers op slimme wijze worden gecombineerd, om een onderwerp aan te snijden dat vaak als delicaat wordt beschouwd. De behaalde resultaten getuigen van een goed doordachte strategie. 

 

Grote interesse 

  • Door verschillende formats in te zetten, kon de campagne niet de aandacht van de doelgroep trekken maar ook de deelname van luisteraars en lezers bevorderen.
  • Het partnership tussen RMB en Roularta toont aan dat openstaan voor externe (niet regiegebonden) media op doeltreffende wijze inspeelt op de behoeften van de klant. Hierdoor wordt zowel de impact van de boodschap versterkt, als de continuïteit van de acties gewaarborgd. 
  • De reactie van de doelgroep wijst op een geslaagde uitvoering van de campagne. Een succes dat grotendeels te danken is aan de professionaliteit van de verschillende spelers (presentatoren van VivaCité en journalisten van Femmes d’Aujourd’hui).
Neem contact op met onze expert
Contact
Julie Degroof

Klantendienst

Aanverwante content

meer zien