RMB te gast bij The Shifters
Op 11 juni 2024 organiseerde de vereniging The Shifters Belgium op de ULB-campus een rondetafelconferentie over communicatie en het klimaat. Valérie Janssens, onze Media, Data & Tech Director, nam deel aan het debat samen met andere communicatieprofessionals. Ze belichtte er RMB's visie op de reclametransitie.
'The Shifters' of 'Les Shifters' is een vereniging van vrijwilligers die de ‘The Shift Project’ (Notre ambition - The Shift Project, think tank de la transition carbone) ondersteunt, een Franse denktank met als belangrijkste missie: bijdragen tot het koolstofneutraal maken van de economie.
De Belgische afdeling ‘The Shifters Belgium’ telt ruim 300 leden, verenigd door hun gemeenschappelijk bewustzijn van de klimaaturgentie. The Shifters sensibiliseren burgers en besluitvormers, ze ondernemen acties en stellen oplossingen voor om onze levensstijl, onze economie en ons beleid koolstofvrij te maken.
Op dinsdag 11 juni organiseerde de vzw een rondetafelgesprek in La Turbean op de campus van de ULB, rond het thema 'Welke rol en verantwoordelijkheid heeft communicatie in de transitie?'. Hoe kunnen we communiceren in een wereld die koolstofvrij wordt gemaakt? Krijgt verantwoorde communicatie voldoende ruimte? Hoe kunnen we communicatie- en reclameprofessionals opleiden voor deze nieuwe uitdagingen? Dit zijn slechts enkele van de vele vragen die tijdens de rondetafelconferentie aan bod kwamen.
Valérie Janssens, onze Media, Data & Tech Director die verantwoordelijk is voor de duurzaamheidsstrategie van RMB, was één van de uitgenodigde experts om de gestelde vragen te beantwoorden. Samen met Maxime Van der Meerschen (GiveActions), Alexandre Frederick (IHECS Academy) en Alice Patault (HOME by Climattitude, ex RSE bij Bel, …) zorgde Valérie tijdens het debat voor de nodige input, zodat de deelnemers de vele manieren konden ontdekken om via communicatie de klimaatuitdaging te helpen aangaan.
Valérie licht toe: "Nu de klimaatkwesties soms niet meer bovenaan de prioriteitenlijst lijken te staan, is het meer dan ooit noodzakelijk de hefbomen van communicatie te gebruiken om te blijven aansporen tot een verantwoorde consumptie".