Generatie Z bereiken
Communicatievorm en mediamix: maak de juiste keuze om jongeren te bereiken!
Optimaliseren dankzij de 'grote' media
Generatie Z, die de voorkeur geeft aan nieuwe formaten en platformen, weerspiegelt de evolutie van mediaconsumptiepatronen. En de juiste manier kiezen om deze doelgroep te bereiken, betekent zonder enige twijfel digitale media inschakelen.
Maar nemen jongeren dan afstand van de traditionele kanalen, zoals televisie of radio? Niet per se! Deze kanalen maken nog altijd deel uit van de media die Generatie Z consumeert voor informatie en entertainment. En deze media blijken zeer nuttig te zijn om de dekking van een reclamecampagne zo groot mogelijk te maken.
Behoort de jonge generatie tot uw klanten? Wilt u deze doelgroep massaal bereiken? Op grond van cijfers stuurt RMB u in de richting van de strategie die u moet volgen om de aandacht van Generatie Z te trekken en de reikwijdte van uw campagne zo groot mogelijk te maken.
Weekbereik tv-content (12-34 jaar)
Dagbereik live radio (12-34 jaar)
Dagelijkse tijdsduur audioconsumptie (12-34 jaar)
Combineren is het beste recept!
De gulden regel om de interesse te wekken van Generatie Z, die bestaat uit 'digital natives en dus zeer vertrouwd is met de nieuwe technologieën? De juiste taalcodes hanteren, wat neerkomt op het juiste verhaal vertellen en passende woordenschat en visuals gebruiken.
Wat media betreft hebben video en audio elk hun voordelen:
- Video is erg populair bij jongeren. En via beelden is de link tussen diverse communicatiekanalen makkelijk gemaakt. Zo kan televisie goed worden gecombineerd met een videocampagne op de sociale media.
- Audio, het mobiele medium bij uitstek, strookt perfect met de gewoonten van jonge mensen die zich voortdurend verplaatsen. De jongere generatie voelt zich bovendien verbonden met radiozenders, die bijvoorbeeld naar de luisteraars trekken om hen op het terrein nieuwe ervaringen bieden.
Andere belangrijke resultaten
Focus op video
- Met 64% weekly reach is de content die tv-broadcasters produceren (live, recorded, timeshifted, BVOD, enzovoort) de videocontent die door het grootste aantal jongeren geconsumeerd wordt.
- De top 2 en 3 qua weekly reach bij de 12-34-jarigen zijn de video's bekeken op social media (58%) en de films/series van betaalde on demand-streamingdiensten (57%).
- In een week bekijkt een meerderheid van de jongvolwassenen zowel tv-content als video's op sociale media.
- De 12-34-jarigen die in de loop van een week uitsluitend tv-content bekijken, vertegenwoordigen 30% van de gecumuleerde dekking die door de combinatie van beide formats (tv-content en video op sociale media) werd gegenereerd. Hieruit blijkt het grote incremental reach-potentieel van de tv-broadcasters.
Bron: Establishment survey 2023; South
Focus op audio
- Qua dagelijkse audioconsumptie zijn de 12-34-jarigen even talrijk (84%) als het gemiddelde van de bevolking. Hun luistertijd ligt echter hoger (04u36 vs. 04u24).
- Live radio is de audiomodus die dagelijks door het grootste aantal jongeren wordt geconsumeerd: 45% van de 12-34-jarigen luistert elke dag naar live radio.
- Bij de 12-34-jarigen is - van alle beschikbare audioformats - live radio ook het format dat op een gemiddelde dag het meest wordt geconsumeerd (37% van de audioconsumptie).
- Op de tweede en derde plaats van audioformats met het grootste dagbereik bij de 12-34-jarigen, vinden we de content beluisterd op streamingdiensten (35%) en de muziek beluisterd op videoplatforms (30%).
Bron: CIM Audio Time 2024; South
Graag gedetailleerde cijfers? Vraag onze Powerpoint-presentatie van de mediaconsumptie bij jongeren.
Neem contact op met een expert
Uw wilt zich graag richten tot jonge consumenten? Om er zoveel mogelijk te bereiken, is het belangrijk dat u de juiste mediamix kiest. RMB kan u hierbij adviseren!