Generatie Z bereiken

Communicatievorm en mediamix: maak de juiste keuze om jongeren te bereiken!

jong meisje kijkt naar haar telefoon

Optimaliseren dankzij de 'grote' media

Generatie Z, die de voorkeur geeft aan nieuwe formaten en platformen, weerspiegelt de evolutie van mediaconsumptiepatronen. En de juiste manier kiezen om deze doelgroep te bereiken, betekent zonder enige twijfel digitale media inschakelen. 

Maar nemen jongeren dan afstand van de traditionele kanalen, zoals televisie of radio? Niet per se! Deze kanalen maken nog altijd deel uit van de media die Generatie Z consumeert voor informatie en entertainment. En deze media blijken zeer nuttig te zijn om de dekking van een reclamecampagne zo groot mogelijk te maken. 

Behoort de jonge generatie tot uw klanten? Wilt u deze doelgroep massaal bereiken? Op grond van cijfers stuurt RMB u in de richting van de strategie die u moet volgen om de aandacht van Generatie Z te trekken en de reikwijdte van uw campagne zo groot mogelijk te maken.

64%

Weekbereik tv-content (12-34 jaar)

45%

Dagbereik live radio (12-34 jaar)

04h36

Dagelijkse tijdsduur audioconsumptie (12-34 jaar)

Andere belangrijke resultaten

Focus op video

  • Met 64% weekly reach is de content die tv-broadcasters produceren (live, recorded, timeshifted, BVOD, enzovoort) de videocontent die door het grootste aantal jongeren geconsumeerd wordt.
  • De top 2 en 3 qua weekly reach bij de 12-34-jarigen zijn de video's bekeken op social media (58%) en de films/series van betaalde on demand-streamingdiensten (57%). 
  • In een week bekijkt een meerderheid van de jongvolwassenen zowel tv-content als video's op sociale media. 
  • De 12-34-jarigen die in de loop van een week uitsluitend tv-content bekijken, vertegenwoordigen 30% van de gecumuleerde dekking die door de combinatie van beide formats (tv-content en video op sociale media) werd gegenereerd. Hieruit blijkt het grote incremental reach-potentieel van de tv-broadcasters.

 

Bron: Establishment survey 2023; South

Focus op audio

  • Qua dagelijkse audioconsumptie zijn de 12-34-jarigen even talrijk (84%) als het gemiddelde van de bevolking. Hun luistertijd ligt echter hoger (04u36 vs. 04u24).
  • Live radio is de audiomodus die dagelijks door het grootste aantal jongeren wordt geconsumeerd: 45% van de 12-34-jarigen luistert elke dag naar live radio. 
  • Bij de 12-34-jarigen is - van alle beschikbare audioformats - live radio ook het format dat op een gemiddelde dag het meest wordt geconsumeerd (37% van de audioconsumptie).
  • Op de tweede en derde plaats van audioformats met het grootste dagbereik bij de 12-34-jarigen, vinden we de content beluisterd op streamingdiensten (35%) en de muziek beluisterd op videoplatforms (30%). 

 

Bron: CIM Audio Time 2024; South

Graag gedetailleerde cijfers? Vraag onze Powerpoint-presentatie van de mediaconsumptie bij jongeren.

Neem contact op met een expert

Uw wilt zich graag richten tot jonge consumenten? Om er zoveel mogelijk te bereiken, is het belangrijk dat u de juiste mediamix kiest. RMB kan u hierbij adviseren!  

Contact een expert
Contact